Camera d’Afrique

by Férid Boughedir

2019, Tunisia, 1h 49mins
6:00pm – 8:00pm on Sept 24, 2021

About the movie

English— After several decades of colonial cinema using Africa as an exotic setting – often denying humanity and dignity to its people – and 70 years after the invention of the cinema, freshly independent Africans take hold at long last of that movie-camera which had been forbidden to them for so long. Despite a total lack of means and infrastructures, and filming against all odds, using by chance any African or foreign support, they try to show African reality in its variegated forms, as it is seen at last through African eyes. Using large extracts from the main films, interventions of filmakers, and rare vintage footage CAMERA D’AFRIQUE recalls the early 20 years of those new “author films”, created in Sub-Saharan Africa, which bear witness to an amazing thirst for showing and expressing themselves, never extinguished to this day.

French— Après plusieurs décennies de cinéma colonial utilisant l’Afrique comme décor exotique – niant souvent l’humanité et la dignité de son peuple – et 70 ans après l’invention du cinéma, des Africains fraîchement indépendants s’emparent enfin de cette caméra de cinéma qui leur avait été interdite de eux depuis si longtemps. Malgré un manque total de moyens et d’infrastructures, et filmant contre vents et marées, utilisant par hasard tout support africain ou étranger, ils tentent de montrer la réalité africaine sous ses formes bigarrées, telle qu’elle est enfin vue à travers des yeux africains. À travers de larges extraits des principaux films, des interventions de réalisateurs et de rares images d’époque, CAMERA D’AFRIQUE rappelle les 20 premières années de ces nouveaux « films d’auteur », créés en Afrique subsaharienne, qui témoignent d’une soif étonnante de projection et de s’exprimer, jamais éteint à ce jour.

About the director

English — Journalist at the Jeune Afrique review since 1971, Férid Boughedir is professor of cinema at the University of Tunis.
He first became known as a film critic through his books and publications on the history of African and Arab cinemas. He directed two feature-length documentaries presented in official selection at the Cannes Film Festival: Camera of Africa (1983) and Camera of Arab (1987). His first work of fiction, Halfaouine, the child of the terraces (1990) was crowned with several awards, including the Golden Tanit at the Carthage Cinematographic Days (JCC), and remains to this day the most viewed Tunisian film in the world. world. His second feature film, Un été à La Goulette, was selected in official competition at the 1996 Berlinale before receiving, the same year, the Prize of the biennial of Arab cinemas in Paris. His third feature film, Zizou (Spring fragrance in its French version), won the 2016 prize for best Arab film of the year at the Cairo International Film Festival.
In 1992, Boughedir was general delegate at the 14th session of the JCC, of ​​which he became vice-president in 2000 and 2002 then director in 2006, before receiving the 50th anniversary award of the JCC at the 27th session in 2016. He is also member of the official juries of the Festival de Cannes, in 1991 in the feature film category and in 2009 in the short film category, of the Berlinale (1997) and of the Venice Mostra (1999), as well as president of the jury of the Festival Pan-African Cinema and Television of Ouagadougou (2001) 1.
In 2016, he is the only Tunisian to appear in the top 50 of the most important Arab personalities of the year published by the weekly The Middle East Magazine “for an artistic talent who has succeeded through his films, to promote an image positive from his country, Tunisia, on a global scale ”.
He is the son of Taoufik Boughedir, a journalist, novelist, playwright and man of culture, pioneer of Tunisian theatrical and pictorial criticism and pioneer of Tunisian radio theatrical creation.

French — Journaliste à la revue Jeune Afrique depuis 1971, Férid Boughedir est professeur de cinéma à l’université de Tunis. Il se fait d’abord connaître comme critique cinématographique par ses ouvrages, et publications sur l’histoire des cinémas africain et arabe. Il réalise deux longs métrages documentaires présentés en sélection officielle au Festival de Cannes : Caméra d’Afrique (1983) et Caméra arabe (1987). Sa première œuvre de fiction, Halfaouine, l’enfant des terrasses (1990) est couronnée de plusieurs récompenses, dont le Tanit d’or aux Journées cinématographiques de Carthage (JCC), et demeure à ce jour le film tunisien le plus vu dans le monde. Son deuxième long métrage de fiction, Un été à La Goulette est sélectionné en compétition officielle à la Berlinale 1996 avant de recevoir, la même année, le Prix de la biennale des cinémas arabes de Paris. Son troisième long métrage de cinéma, Zizou (Parfum de printemps dans sa version française), remporte en 2016 le prix du meilleur film arabe de l’année au Festival international du film du Caire. En 1992, Boughedir est délégué général lors de la 14e session des JCC, dont il devient vice-président en 2000 et 2002 puis directeur en 2006, avant de recevoir le prix du 50e anniversaire des JCC lors de la 27e session en 2016. Il est par ailleurs membre des jurys officiels du Festival de Cannes, en 1991 dans la catégorie long métrage et en 2009 dans la catégorie court métrage, de la Berlinale (1997) et de la Mostra de Venise (1999), ainsi que président du jury du Festival panafricain du cinéma et de la télévision de Ouagadougou (2001)1. En 2016, il est le seul Tunisien à figurer dans le top 50 des personnalités arabes les plus importantes de l’année publié par l’hebdomadaire The Middle East Magazine « pour un talent artistique qui a réussi à travers ses films, à promouvoir une image positive de son pays, la Tunisie, à l’échelle mondiale ».
Il est le fils de Taoufik Boughedir, un journaliste, nouveliste, dramaturge et homme de culture, pionnier de la critique théâtrale et picturale tunisienne et pionnier de la création théâtrale radiophonique tunisienne.

Trailer